Schopenhauer a jeho vůle a představa
17.03.2013 17:40
To co se obecně přijímá jako pozitivní, což nazýváme jsoucím a jehož negaci v nejobecnějším slova smyslu vyjadřuje pojem nic, je právě svět představy, který jsme prokázali jako objektitu vůle, jako její zrcadlo.
Charakter se sice nikdy nemůže měnit, ale musí s důsledností přírodního zákona v jednotlivém provést vůli, jejímž jevem je v celku. Právě tento celek, charakter sám může být úplně zrušen prostřednictvím výše udané změny poznání.
Podle mého mínění je veškerá filosofie vždy teoretická. Filozofie nemůže učinit nic víc než vyložit a vysvětlit, co se vyskytuje, podstatu světa, která se jako pocit srozumitelně vysvětluje každému.
Život není vůbec nic jiného než stálé střídání hmoty za pevného trvání formy. A právě to je pomíjivost individuií při nepomíjivosti rodu.
Především musíme zřetelně poznat, že forma je vůle, tedy forma života či reality je vlastně je přítomnost, ne budoucnost, ani minulost. Ty jsou jen v pojmu, jen v souvislosti poznání.
Pojem svobody je vlastně negativní, jeho obsahem je pouze popření nutnosti, tj. poměru následku k svému důvodu. V člověku tedy vůle může dosáhnout plného seběvědomí, žretelného a vyčerpávajícího poznání své vlastní podstaty.
Život většiny je jen stálý boj o holou existenci, kterou nakonec s jistotou všichni ztratí. Co však v tak únavném boji umožňuje vytrvat, není ani tak láska k životu jako strach před smrtí.
Rozum má ženskou povahu: může dávat, když přijal. Sám ze sebe nemá nic, jen bezobsažnou formu svého operování.
Co není v čase a prostoru, nemůže být také objektem. Objektivní svět existuje jen jako představa.
Čas je proto forma, prostřednictvím níž je možné sebepoznání sebepoznání individuální vůle. V čase se totiž jeví o sobě jednoduchá a identická bytost roztažena do životního běhu.
Rozum mají všichni, soudnost jen málokteří.
Veškerá pravda a moudrost leží v konečné instanci v názoru. Vlastní moudrost je něco intuitivního, ne něco abstraktního. Nespočívá ve větách a myšlenkách, ale je to celý způsob, jak se svět v jeho hlavě podává.
Usuzování je snadné, souzení je těžké. Nesprávné úsudky jsou vzácností, nesprávné soudy jsou na denním pořádku.
Lidské vědomí a myšlení je podle své povahy nutně fragmentární, a proto také teoretické výsledky, které vyžadují sloučení takových fragmentů, vypadají většinou nedostatečně.
SCHOPENHAUER, Arthur: Svět jako vůle a představa I, II. Nová tiskárna Pelhřimov. Pelhřimov: 1998.
Novinky
-
15.04.2020 16:53
Přehled teorií osobnosti od Freuda až po Maslowa
Teorie osobnosti.pdf (360911)
-
13.10.2014 11:26
Martin Boháč: Individuum a filosofie existence
Martin_Bohac_existencialni_filozofie.doc (413696)
-
07.07.2014 14:45
OSOBNOST ČLOVĚKA A JEJÍ UTVÁŘENÍ
Osobnost je souhrn vlastností, procesů, návyků, stavů, postojů a podobně, které tvoří celistvou strukturu a dynamiku, individualitu konkrétního člověka. Každá osobnost má své jedinečné psychické, biologické a sociální vlastnosti. - pojem velmi často používaný, v normální řeči-význam...
-
14.02.2014 18:23
Erich Fromm: Mít nebo být
Celý text po kliku na odkaz www.slideshare.net/takeshikikujiro/erich-fromm-mt-nebo-bt
-
10.12.2013 17:14
Lenka Novotná: Nietzsche a křesťanství A
nietzsche a krestanstvi.pdf (211678)
-
10.12.2013 17:09
Karel Hájek: Kritika morálky v díle Friedricha Nietzscheho
Kritika moralky v dile Friedricha Nietzscheho.pdf (348602)
-
18.11.2013 13:14
Miloslav Petrusek: Existencialismus a sociologie
Petrusek_Existencialisms a Sociologie.pdf (358456)
-
18.11.2013 13:12
Tomáš Hnátek: Pojetí smrti u Alberta Camuse
Pojeti_smrti_Albert_Camus.pdf (509203)
-
31.08.2013 18:39
Psychoanalýza a náboženství z pohledu Ericha Fromma
Psychoanalýza a náboženství Jako filozof patřil Fromm mezi západní marxisty a měl kladný vztah třeba i k české filozofii (viz. jeho hodnocení Egona Bondyho). Filozofickým základem jeho úvah je pojetí svobody (touto otázkou se zabýval např. ve svém díle Strach ze svobody) a také jeho výklad...
-
31.08.2013 18:37
Pavel Říčan: Psychologie náboženství
Rican_psychologie_nabozenstvi.pdf (1788476) Rican_vybrane-casti-knihy-psychologie-nabozenstvi-a-spirituality-pdf.pdf (1038490)